söndag 14 februari 2021

Brandlarm.

 SOS-appen som jag har i min telefon verkar bara plinga när den känner för det. Åtminstone hade jag inte hört den, när mannen i mitt liv ringde en kväll och undrade var det brann. Han hade brandbilar utanför sina fönster och när jag kollade telefonen fanns det mycket riktigt ett meddelande från räddningstjänsten där. På deras karta kunde jag zooma in exakt vilken trappa det gällde. Det var i huset mellan särbons och mitt. Jag ser ingenting åt det hållet, men tydligen syntes det inte speciellt mycket utanför över huvud taget. Jag läste mig till i efterhand att det gällde rökutveckling från en spis. Det hände något liknande i huset jag bor i för många år sedan. Jag satt vid tv:n i godan ro och märkte ingenting. Jag jobbade nattskift. När jag kom ut och skulle gå till jobbet var det fullt pådrag här utanför. Det blinkade från både ambulanser och brandbilar. På andra sidan Norra vägen stod det massor av folk och bevittnade dramatiken. Dom enda som ingenting visste var uppenbarligen vi som bodde i huset. Vid det laget hade jag ju mer eller mindre ofrivilligt evakuerat mig själv. Jag frågade bara en av brandmännen om man vågade gå hemifrån och om huset skulle stå kvar när jag kom hem igen. Det lovade han att det skulle och han fick rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar