söndag 14 mars 2021

Blogg 14/3 2021.

 Deltidsbrandkåren i Orrefors har problem med att få ihop folk. Om man inte lyckas rekrytera deltidsbrandmän kan stationen göras om till räddningsvärn eller läggas ner. När man i tidningen skulle förklara vad ett räddningsvärn var för något blev man ofrivilligt (?) roliga. Man skrev att ”Ett räddningsvärn bygger på frivillig beredskap - att man ryker in i mån av tid.” Lite kul blev det, även om jag anar att man bara har råkat missa ett C.
Så läste jag om Bigso, ett företag som ligger bara ett par hundra meter härifrån. Åtminstone är det vad jag alltid har trott. Nu förstod jag att det visserligen producerades förvaringsboxar i den lokalen när jag flyttade hit, men att tillverkningen flyttade utomlands redan för arton år sedan. Från att ha varit runt sjuttio personer i produktionen här, arbetar numera sjutton personer på huvudkontoret i Nybro med egen produktutveckling, administration och ledning. Det känns som en så pass stor neddragning att jag bör ha läst om den när det skedde, men det är ingenting jag minns. Nyheten nu var hur bra det går för dom trots pandemin eller snarare tack vare den. När allt fler har lagt tid på att få ordning i hemmet har efterfrågan på produkter för hemförvaring ökat, speciellt under hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar