tisdag 30 mars 2021

Blogg 30/3 2021.

 Jag har läst många uppmaningar att inte använda nätläkartjänster, eftersom det är mitt landsting som får betala i slutänden. Riktigt varför jag skulle bry mig om det förstår jag nog inte riktigt. När jag gick in på vårdcentralens webbsida för att förnya ett recept, var det jag som fick betala hundra spänn för att en läkare tryckte på en knapp till datorn. Hade jag insett att samma tjänst var gratis hos nätdoktorn, hade jag nog bett dom att förnya det istället. På deras egen sida läser jag dessutom att digital vård finansieras precis som fysisk vård av våra gemensamma skattemedel. Däremot är det lägre ersättning för ett digitalt än ett fysiskt besök. Ett läkarbesök hos nätläkaren ersätts med 500 kr medan snittkostnaden för samhället vid ett fysiskt besök är 1400 kr. Ännu mer blandade åsikter fanns det bland dom som hade betygsatt tjänsten som jag använde hos Trustpilot. 75 % av dom tyckte att den var mycket dålig. Det kanske var tur att jag inte hittade den sidan förrän efteråt. Annars kanske jag aldrig hade vågat prova. Bland kommentarerna fanns allt från hon som ansåg att dom hade räddat hennes liv till den man som kallade tjänsten för en fullständig katastrof. Jag, som ogärna lämnar mitt hem ens i normala tider, tyckte att det var ett helt suveränt upplägg med ett digitalt läkarbesök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar