fredag 5 mars 2021

Blogg 5/3 2021.

 Gårdagens promenad gick runt Linnéasjön. Under en tall stod en grupp människor och spanade och pekade uppåt. Högt där uppe satt en katt. Enligt uppgift från ett äldre par hade den suttit där sedan i måndags. En dam var i full färd med att lägga ut en bild på katten i Nybro-gruppen på Facebook. Jag tipsade henne om gruppen för bortsprungna djur, men den hittade hon inte. Själv kunde jag inte vara behjälplig, eftersom jag inte hade några glasögon med mig. Då blir det för smått för mig att surfa på nätet på den lilla skärmen till telefonen. I vanliga fall brukar särbon låna ut sina om det krisar, men just igår var dom inlämnade på lagning. Jag tänkte ta tag i det när jag kom hem till datorn, men då hade sökare och upphittare redan fått kontakt med varandra. Man hade burit dit en stege. Den var visserligen för kort, men till slut hade man kommit så nära att katten valde att hoppa ner själv. Det var flera meter till marken, men om jag förstod saken rätt så klarade den sig någorlunda helskinnad. Alla kattägare fick gott om uppslag via Facebook om vilka man kan kontakta nästa gång någon katt klättrar upp i ett träd. Arboristen erbjöd sig att komma dit och hjälpa till. En kille som driver Kalmar trädfällning är utbildad trädklättrare, och skrev att man kunde kontakta dom om man behöver hjälp i framtiden med att få ner katter. Så länkades det till en Facebookgrupp som hette ”Vi som hjälper katter i träd”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar