tisdag 2 mars 2021

Blogg 2/3 2021.

 Jag hade mobiltelefon med kamera i flera år innan jag började använda den mera regelbundet. Jag lyckades aldrig hålla den stilla med en hand och trycka på avtryckaren med den andra, så eventuella kort blev oftast suddiga. Till slut insåg jag att kameran jag har i min nuvarande telefon har röststyrning. Jag kan alltså koncentrera mig på att få den att fokusera på motivet och sedan bara be den snällt att ta ett kort. Enligt den svenska bruksanvisningen finns det flera svenska ord man kan använda, men min kamera verkar vara inställd på engelska. ”Smajl” är det enda ord som fungerar. Det gör det å andra sidan även om jag bara diskuterar fenomenet och råkar använda ordet. När jag plåtar varierar det hur effektivt det är. Ibland tar den kort bara jag säger det där ordet aldrig så tyst. Andra gånger verkar den inte höra mig alls. I helgen råkade jag spela in filmen nedan som illustrerar det fenomenet, eftersom det dröjde en stund innan jag insåg att jag hade kommit åt fel knapp. När jag lät allt mer desperat försökte mannen i mitt liv hjälpa till. Lite fånigt känns det om jag ska plåta människor och säger ”smajl” till dom. Vissa ler extra brett, men jag har ändå börjat förklara för dom levande motiven varför jag säger så.

4 kommentarer:

  1. "Omelett" heter det väl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På svenska ja, men min telefon har uppenbarligen inte gått på SFI.

      Radera
    2. Kanske SFS då? :-) Kram!

      Radera