lördag 10 juli 2021

Blogg 10/7 2021.

 Ett av mina finaste och roligaste spel gick inte att spela i helskärmsläge efter formateringen av datorn. När jag klickade på den inställningen fick jag ett felmeddelande och så låste sig hela spelet. Jag var på väg att ge upp alla försök. Det gick ju åtminstone att spela, även om storleken faktiskt har betydelse, när det gäller just spel. I ett sista desperat försök testade jag med kommandot ”felsök kompatibilitet”. Med tanke på att spelet hade fungerat med Windows 10 före ominstallationen, tyckte jag inte att det borde hjälpa, men se det gjorde det. Som genom ett mirakel fungerade plötsligt allting som det skulle. Jag hittade dessutom ett ställe där jag kunde klicka i att jag alltid vill starta med dom inställningarna. Det fick mig att kolla upp ett spel som jag har fått öppna i felsökaren ända sedan jag köpte den här datorn. Samma kommando fanns förstås till det spelet, så nu kan jag öppna det också som vanligt. När mina spel väl fungerar, händer det ändå att jag själv krånglar till det. I ett av dom äldsta satt jag dom första åren och dubbelkollade hela tiden för att inte missa vilka drag som gick att göra. Till slut upptäckte jag att det fanns en räknare som visade exakt hur många drag som var möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar