onsdag 21 juli 2021

Blogg 21/7 2021.

 Temat för den tjugoförsta juli genom åren har framför allt varit film. Det märkliga är att jag inte minns en enda av dom filmer jag läser om i mina dagboksanteckningar. 1975 var jag och några till hemma hos en grannkille som fyllde år. Vi avslutade kvällen med att se ”Svart extas”, som jag tyckte var jättebra. Den förvånar det mig extra mycket att jag skulle ha gillat, när jag nu läser att alla skådespelarna i den var svarta. Det brukar kännas som lite för mycket av det goda för mig. 1982 låg väninnan, hennes son och jag vid Norrlidsbastun och solade under dagen. På kvällen var morfar, hans flickvän och min bror hemma hos mig och fikade (se kortet nedan). Brorsan och jag var hemma hos vår gemensamma bror och skrev V65. Där avslutades kvällen med ”Frankensteins brud”. Det förvånar mig ännu mer, eftersom den enligt Wikipedia är en skräckfilm. Tre år senare var jag med vänner på bio och såg ”Polisskolan 2”. Dom filmerna har jag åtminstone vaga minnen av, fast jag inte minns hur många av dom jag har sett. Det finns tydligen sju stycken.
Ett annat genomgående tema har varit mat. I tonåren lärde en gång en äldre god vän mig att laga köttfärssås den här dagen. 1993 var mina dåvarande grannar och en av deras kompisar hemma hos mig och käkade och fikade. Tre år senare stod jag för matlagningen på Öland, när pappa hade besök av sin flickvän och hennes väninna. Den tjugoförsta juli 2002 bjöd pappa hela gänget på middag på restaurang Robinson Crusoe i Borgholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar