onsdag 7 juli 2021

Blogg 7/7 2021.

 Jag och mannen i mitt liv har utvecklat ett sätt att lösa korsord tillsammans. Att försöka se båda i samma tidning blev komplicerat. Är det för enkelt blir det dessutom gärna så att en av oss bara fyller i och den andra inte får vara med. Därför har vi övergått till svårare korsord, där jag fyller i det jag kan och frågar särbon om dom ord jag inte kan. Lagom är sällan hemma där heller, så ibland får vi inte riktigt till dom sista bokstäverna. Det känns lite retfullt, så oftast googlar jag på dom. I det senaste korsordet hade jag fått ordet ”gars” som svar på frågan ”till gagn som agn”. Det visade sig att betesfisken hette gärs. På frågan ”av hög börd” hade jag nämligen svarat ”adel”, när det efterfrågade ordet var ”ädel”. Lösningen på ”kan stå för två” kunde jag inte få till något annat ord än tvaga. Det kändes ju inte som ett annat ord för siffran två direkt, men en googling gav vid handen att det var precis så. Det tog en god stund för mig att inse att dom inte menade nummer två utan två som i tvätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar