torsdag 17 november 2022

Blogg 17/11 2022.

 Ända sedan jag fick ett nytt kök för trettio år sedan har jag saknat gamla, hederliga gångjärn. Dom som sitter i mina köksluckor är en specialvariant, som inte verkar ha någon längre hållbarhetstid. Jag fick tidigt lära mig var man ska skruva för att justera dom, när dom inte fungerar som dom ska. Jag har gjort så gott jag har kunnat med varierande resultat. När inte ens vaktmästaren lyckades justera gångjärnet till städskåpet, satte han helt enkelt dit en magnet på dörren, som håller den stängd. Allt man vill ha hjälp med kräver en felanmälan. Gångjärn hade jag dessutom fått veta att dom inte hade hemma, så för dom behövdes verkligen en sån. Jag har varken kommit ihåg det några längre stunder eller varit speciellt sugen på att gå här och vänta på hantverkare, så det har fått bero. Så drog det här böket med diskmaskinen igång och jag skulle ändå gå och vänta på samtal och besök. Vaktmästaren sa dessutom i förbigående första gången han var här att gångjärnet till luckan under diskbänken var slut. Jag tog det som en påminnelse om att felanmäla, så i måndags hade han snudd på en heldag i mitt kök. Nu går samtliga köksluckor att stänga.

2 kommentarer: