söndag 12 februari 2023

Blogg 12/2 2023.

 När min älskade särbo började prata om makaronipudding kändes det som en bra rätt att ge sig på. Jag gillar makaroner, men vill helst ha dom stuvade. Just att stuva dom är jag helt värdelös på. Det här blir i alla fall någonting mera än bara kokta makaroner. Jag har två formar som får plats i ugnen samtidigt och funderade på om jag borde satsa på dom för säkerhets skull. Jag glömmer aldrig den gången en lasagne rann över alla breddar, när jag inte hejdade mig i tid. Nu såg jag innan att det skulle få plats i formen jag brukar använda när jag lagar mat till oss två. När jag skulle laga makaronipudding till oss nästa gång smorde jag därför upp och började varva ingredienserna i den. Jag tänkte aldrig på att jag hade tagit mera falukorv, eftersom jag tyckte att det var snålt första gången. Att inte allt skulle få plats insåg jag inte förrän jag var halvvägs. Då fick jag ösa över alltihop till dom båda mindre formarna. Det innebar dels att det inte alls blev så jämnt och fint varvat som jag hade tänkt. Så blev det förstås extra jobb med att diska formen som det inte blev någon mat lagad i.

2 kommentarer:

  1. Det smakade alldeles utmärkt gott! Eller som när Eva lagar fiskrätter; så kan man säga att det "smakade fågel" (dvs) bra. Även om det inte var flygfisk! :-)

    SvaraRadera