torsdag 9 februari 2023

Blogg 9/2 2023.

 Att det alltid finns dom som har det värre än man själv är ganska enkelt att föreställa sig i dessa tider av invasionskrig och jordbävningar. Fast även bland bekanta här i Sverige finns det dom som verkar drabbas hårdare än dom flesta. Jag tänker ibland på en före detta arbetskamrat. Av sånt hon berättade för mig minns jag bland annat något om en störtblödning och något som jag tolkade som att hon hade lite otur med män. Medan vi jobbade ihop var hon sjukskriven länge med ett finger som hon hade skadat i jobbet. Jag tror hon fick benröta i det. Vi jobbade nattskift och en kväll dök hon inte upp över huvud taget. Då hade hon krockat med ett rådjur på vägen till jobbet. Till sist blev hon sjukskriven med cancer, som tog hennes liv många år innan hon skulle ha gått i pension. Det känns som om skrämmande många av mina gamla arbetskamrater har gått bort i just cancer. Men jag minns också damen som kom hem från jobbet och dog i en hjärtinfarkt samma kväll, utan att ha varit sjuk alls innan.

2 kommentarer:

  1. Livet är i sanning ett lotteri. Det sägs att "det finns ingen rättvisa" vad gäller att bli drabbad av sjukdom. Den elakaste person kan undgå sjukdomar hela livet, medan en genomgod människa får alla möjliga åkommor. Ofta är ju sjukdomar genetiskt ärvda. Och det finns inga genvägar för att slippa undan. En person med sunda kostvanor och rökfri, kan leva kortare, än den som slarvar med kost och hälsa och röker.

    SvaraRadera