söndag 5 februari 2023

Blogg 5/2 2023.

 Jag har många gånger hört lärare som säga att man inte lär för skolan utan för livet. Lika ofta har åsikten framförts från elever att man inte har någon som helst nytta av formler och annat när man har slutat skolan. Därför blev det lite kul när jag såg ett tv-program om fusk inom e-sport. En kille som var väldigt duktig på att programmera sånt, hävdade att det bara var att använda Pytagoras sats, som alla hade lärt sig i skolan. Själv minns jag namnet, men inte alls vad den gick ut på och jag misstänker att jag inte är ensam. Jag är inte ens helt säker på om ungarna verkligen får lära sig sånt i skolan numera. Jag tycker det är lite knäckande att dom inte ens får lära sig pluttifikationstabellen. Att vara tvungen att ta fram miniräknaren för att räkna ut 5x3 måste kännas snudd på handikappande. Åtminstone dom lägre tabellerna finns kvar även i min gamla hjärna. Högre upp än tians tabell får jag också använda miniräknare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar