lördag 18 februari 2023

Blogg 18/2 2023.

 Funderingar på om tatueringar kan vara cancerframkallande har jag hört i alla år, men först nu har man tydligen tagit tag i att undersöka saken mer seriöst. Lite sent påtänkt kanske, när tjugo procent av svenskarna redan är tatuerade. Å andra sidan vet väl dom flesta att rökning och solande också ökar risken och många verkar inte bry sig överdrivet mycket. Röka lyckades jag, tack och lov, aldrig lära mig. Jag försökte dra halsbloss en gång och blev liggande på golvet med taket snurrande ovanför mig. Bränt mig i solen har jag å andra sidan gjort så många gånger att jag fick operera bort ett par basaliom (basalcellscancer) i ansiktet för tretton år sedan. Sedan jag skaffade tatueringar har jag haft bröstcancer, men där har jag lite svårt att se något samband. Däremot fick jag veta efter operationen att tatueringarna på armarna missfärgar lymfkörtlarna, så det kan vara svårt för kirurgen att se hur dom mår. Sedan verkar det i och för sig finnas en hel mängd andra livsmedel och levnadsvanor som ökar risken för cancer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar