onsdag 22 februari 2023

Blogg 22/2 2023.

 Bridge är ett spel som jag har varit nyfiken på i hela mitt liv, fast jag har anat att det kräver onödigt mycket strategiskt tänkande för min smak. Så är det ju det här med att man spelar i par. Jag har inte haft någon partner tidigare i livet och den jag har nu vill jag inte utsätta för något sånt. Nu är det ju så vist inrättat sedan datorerna kom, så man kan spela i princip alla spel som finns i dom. Man kan dessutom välja att spela med och mot datorn, så man behöver inte involvera någon annan levande människa. Det senaste spelet jag hittade var just Bridge, där alltså både min medspelare och dom två motspelarna är artificiell intelligens. Ordet träkarl hade jag hört i samband med det spelet, men inte förrän nu fick jag klart för mig vad det innebär. När man har bjudit färdigt och det är klart vem som blir spelförare, så blir den personens partner träkarl. Det innebär att partnerns kort läggs synliga på bordet när utspelet har gjorts. Spelföraren spelar sedan även dessa kort.  Skulle ens partner bli spelförare får man alltså bara sitta och titta på. Vad sjutton är det för roligt med ett spel där man inte får vara med och spela?

2 kommentarer:

  1. Då är det roligare när vi spelar poker tillsammans! Eller när vi tar en annan sorts kort, med kameran alltså! 😊

    SvaraRadera