måndag 11 april 2016

Elfte april.

Jag har blivit både Nordchokladsmästarinna och Kährsmästarinna i bowling en gång i tiden. Ändå är plaketten på bilden den jag är allra malligast över. För exakt 32 år sedan just idag blev jag nämligen klubbmästarinna i luftgevärsskytte i Läckeby skytteförening. Det hårdaste motståndet kom från en ung tjej vars pappa var hårt engagerad i hennes skjutande. Hon hade ett eget gevär, som jag minns var väldigt tjusigt. Säkert en riktig skyttejacka också, medan jag stod med täckjackan på mig för att få lite mer stadga. Sköt gjorde jag med gevären man fick låna i hallen. Ändå spöade jag den där bruden. Visserligen bara med en enda poäng, men en av ledarna hävdade att jag hade överraskat hela föreningen. Som jag minns det var det snudd på att jag blev för bra, som fick mig att sluta skjuta så småningom. Det var inte kul längre, när hela dagen blev förstörd om man missade med en halv millimeter. Nio år tidigare gick jag på danskurs i bygdegården på östra Öland, där jag bodde med mina föräldrar, och lärde mig dansa kultis. Det var mamma och jag som gick på den där kursen, men jag misstänker att jag fick betydligt mera nytta av den än hon. Den enda dans jag inte lyckades få kläm på var hambo. Det fick kompisen lära mig ute i damrummet. Jag inser när jag söker på dagens datum, att jag har besökt Oskarshamn just den elfte april både innan jag flyttade dit och sedan jag flyttade därifrån. 1987 hade jag åkt med en kompis dit från kultisdansen som var i Blomstermåla kvällen innan. 1992 åkte jag buss från Nybro till Oskarshamn till andra goda vänner. Då var vi i Rosenfors och dansade på kvällen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar