söndag 17 april 2016

Skadad.

I min morgontidning läste jag om en liten unge som hade ramlat och fått en spik genom ögonlocket. Anledningen till artikeln var att föräldrarna var upprörda över hur sjukvården hade hanterat det hela. Det hade tillstött komplikationer, och nu riskerade tjejen att bli blind på det där ögat. Själv funderade jag mest på hur hon hade lyckats slå sig så över huvud taget. Sedan kom jag att tänka på ärret jag själv har i pannan. Jag var inte gammal när jag ramlade och landade med ansiktet rakt på någonting vasst. Fem centimeter längre ner, så hade det nog varit bud om mitt öga också.

Idag drömde jag om en människa jag inte har träffat på tjugo år. Jag kan bli djupt förundrad över hur ens undermedvetna kan gräva fram människor efter så lång tid. Det här var åtminstone någon som fortfarande lever, men mamma är ofta på besök i mina drömmar. Hon dog för 27 år sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar