söndag 10 april 2016

Rullgardinen.

För åtta år sedan köpte jag en av dom absolut bästa sakerna till mitt hem. Det var en rullgardin till sovrummet. Det är verkligen ingen hit med persienner, när man går och lägger sig på morgonen i ett rum som vetter mot öster. Numera vet jag inte ens vad det är för väder när jag vaknar. Speciellt händig är jag inte, så jag var grymt tacksam att min äldste bror satte upp den åt mig. Likadant var det i höstas efter tapetseringen, när målaren hängde tillbaka den efter sig. Problemet den gången var att han bara hade kört in skruvarna i dom gamla hålen. Första gången jag drog i kedjan rasade rullgardinen ner. Jag klarar mig själv om jag måste, så jag satte i nya plugg och skruvade fast den. Det höll i alla fall i fyra månader. Igår rasade den i golvet, när jag skulle dra upp den. Man får väl vara glad att det hände i helgen, när man har lite mer tid att fixa saker och ting. Problemet är att jag mest är uppe nattetid då också, men jag gjorde vad jag kunde för att inte störa grannarna. Musiken till arbetet hade jag till exempel i hörlurar. Jag var på väg att trilla ner från trappstegen vid något tillfälle, men lyckades undvika det också. Negativt var att jag hade gardiner uppe, som jag måste riva ner den här gången. Positivt den nya möbleringen som gör att det inte står ett skrivbord i vägen när man ska fixa vid fönstret. Nu sitter den sidan som hade lossnat med dubbelt så långa plugg och skruv mot innan. Så var jag extremt noga med att se till så att kedjan löpte i rätt spår den här gången, för att minimera belastningen på skruvarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar