måndag 4 april 2016

Fjärde april.

Jag trodde att jag alltid enbart hade tittat på filmer där det talades svenska eller engelska, men det kanske inte blev så förrän jag började sitta med ett handarbete i tv-soffan. Det är svårt att följa en textremsa samtidigt som man stickar eller broderar, så det är bra om man förstår någorlunda vad dom säger utan att läsa. Än idag märker jag att jag får betydligt mera sytt om jag tittar på ett svenskt program, där jag förstår allt dom säger. Det värsta jag vet är handling utan prat, där man måste kolla vad som händer. Hur som helst såg jag en fransk långfilm för exakt fyrtio år sedan. Ett par år senare hade jag slutat skolan och börjat jobba i Kalmar. Där bodde jag i ett hyresrum, vilket jag minns med en rysning. Jag hade inget kylskåp, och mjölk ville jag ha även på den tiden. Toalett fanns en trappa upp, och någon dusch minns jag över huvud taget inte. 1980 inföll långfredagen den fjärde april, och jag var ute och åkte med mina föräldrar. Dom bodde visserligen på östra Öland, men jag hade bil på den tiden, så jag hälsade på dom nästan varenda helg. Dom sista åren hade mamma dessutom en lägenhet i Kalmar, för att slippa pendla, och under några år bodde vi på samma område. Den lägenheten jag bodde i då var jag och tittade på just den fjärde april 1984. Det var höghus, och jag tror jag bodde på femte våningen. Det är det högsta jag har bott någon gång. Kortet på mina föräldrar är från 1982. Det är med all säkerhet taget en lördag, eftersom mamma har papiljotter i håret. Det var hennes sätt att styla håret efter lördagstvätten. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar