lördag 16 april 2016

Lördag.

På vägen till Kvantum i morse höll jag på att bli påkörd i en av dom första gatukorsningarna jag kom till. Bilisten ifråga kom från en bred gata, så hade hen hållit till höger eller åtminstone kört mitt i gatan, hade det inte varit några problem. Istället svängde hen vänster tätt intill vänsterkanten, där jag kom cyklande, eftersom det var mitt höger. I efterhand slog det mig att jag har läst om alla som kör bil fast dom har druckit. En lördagsmorgon finns det säkert många som inte har hunnit nyktra till efter fredagskvällens festligheter. I gengäld blev jag lämnad företräde i ett par andra korsningar. Det kan väl då i logikens namn ha varit såna som tänkte att jag inte var nykter, eftersom jag cyklade, och inte litade riktigt på mig. På Kvantum fick jag skanner nummer 69. Min spontana reaktion var att så nära en 69:a hade jag inte varit på många år. Jag insåg innan jag hade sagt det till den i personalen som stod närmast, att det nog skulle kännas ganska pinsamt för en ung tjej om en gammal tant kör skämt med sexuella anspelningar. Man blir sån, när man jobbar på en industri, där man inte har så mycket annat att roa sig med. När jag kom hem igen var det bilar parkerade överallt på andra sidan Norra vägen. När jag såg skylten som det stod "Start" på, kom jag ihåg att jag hade läst om Zebrarallyt. Jag hade bara missat att starten var här utanför. Nu såg jag en bild på ett par som till och med hade gift sig under rallyt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar