tisdag 19 april 2016

Vädret.

Aprilväder har jag hört talas om, och i år visar den månaden verkligen vad det innebär. Det har stundtals varit så varmt om kvällarna att till och med jag har plockat fram fleecejackan. Den är inte lika klumpig att promenera i som vinterjackan. Däremot saknar den luva, men jag kom ihåg att stoppa ner paraplyet i ryggsäcken. Man vet aldrig hur vädret ser ut när man ska hem på morgonen. När det blev så kallt så dom som har råd med bil fick skrapa rutorna, tog jag till vinterjackan igen. Man ska ju svettas in våren, om jag har förstått saken rätt. Själv frös jag så jag skakade, när jag gick till jobbet. Det hjälpte inte hur fort jag traskade på, för att få upp värmen. Jag ville inte bära runt på paraplyet i onödan, så det låg flera dagar i hallen. När jag tröttnade på att se det plockade jag undan det. "Ur syn, ur sinne" är ett uttryck som stämmer bättre på mig än på dom flesta, så när fleecen åkte fram igen låg paraplyet kvar i sitt skåp. Igår kväll var det alldeles torrt på gatorna när jag kom ut. Jag hann femtio meter hemifrån, innan det började ösregna. Stora droppar som blötte ner rejält, och som upphörde att falla när jag kom in på sågverksplanen. Lite tröst fick jag nu på eftermiddagen, när det kom en riktig stormby. Träden låg längs marken, och det snudd på haglade. Hade man varit ute i det hade inget paraply i världen hjälpt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar