torsdag 20 oktober 2016

Löning.

Just idag är det en fördel att vara anställd av Kährs och inte av Lernia. Vi får nämligen lön den tjugonde, medan Lernianerna (uttryck lånat av kollega som tillhör den gruppen) inte får förrän den tjugofemte. Mitt lönebesked är dessutom extra trevligt att läsa, eftersom jag jobbar en och en halv natt mer i månaden nu än före semestern. Att tillbringa söndagsnätterna istället för torsdagsnätterna på ABGK är inte heller direkt skadligt för ekonomin. Den enda fördelen jag ser med extra pengar numera är möjligheten att ha råd att gå i pension lite tidigare. Då gäller det väl att verkligen sätta undan dom, för annars verkar man bara anpassa utgifterna efter inkomsterna. Jag pratade med en kille som hade två spänn kvar på kontot med en vecka kvar till lön. Då bor han ändå hemma hos föräldrarna. Dom har väl förhoppningsvis vett att låta honom betala för sig, men knappast så mycket som det skulle kosta om han bodde ensam. Någon påstod dessutom att Lernia inte drar någon semesterersättning, utan att man behöver sätta undan pengar till sånt själv. Jag misstänker att hon kan ha menat dom som inte är fast anställda. Det där kunde bli struligt även på den tiden då jag bytte jobb någon gång ibland. Den sista (senaste) gången var när jag hade fått sparken från Kährs på grund av arbetsbrist. Fast det redan var bestämt om återanställning så var dom tvungna att betala ut semesterersättningen. Då gällde det att hålla i pengarna, och det var jag betydligt sämre på när jag var yngre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar