måndag 3 oktober 2016

Nattarbete.

Efter hälsokontrollen i förra veckan fick man med sig ett papper med råd om kost och sömn vid nattarbete. Jag har slängt det, men ett av matråden grunnar jag fortfarande mycket på. Man skulle äta en stadig frukost innan man lade sig på morgonen. Samtidigt framhölls det hur lätt det är att gå upp i vikt om man jobbar natt. Vill man inte gå upp i vikt, har jag alltid hört att man ska undvika att äta strax innan läggdags. Man fick råd om hur man ska bära sig åt för att vända dygnet fram och tillbaka hela tiden. Det är för att slippa det som jag inte jobbar tvåskift. Det är omöjligt att äta och sova på samma tider för jämnan, när man slutar jobbet vid elva på kvällen ena veckan och börjar vid sex på morgonen den andra. Någon speciellt typisk nattarbetare är jag tydligen inte, för dom sover i snitt en timme mindre än andra. Jag sover betydligt mer än dom flesta jag känner. Måste man upp halv fem på morgonen är det snudd på omöjligt att få så mycket sömn som jag behöver. På nätet läser jag nu i efterhand att tre nattpass i rad är nära gränsen för vad vi tål. Den informationen vågar dom nog inte lämna ut på ett företag där fyra nätter i veckan är standard och vissa jobbar fem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar