fredag 5 januari 2018

Juleljus.

Varje år verkar det bli några extra bränder i adventstider. Vissa hänger säkert ihop med att man tänder levande ljus. Så försökte jag själv bränna ut en lägenhet för trettio år sedan. Jag tände mitt datumljus medan jag åt frukost på morgonen, och när jag kom från jobbet var det redan jul. Som väl var hade jag inga dekorationer i ljusstaken, och själva staken var av glas, så ljuset hade bara slocknat när det var slut. Jag litar inte överdrivet mycket på elektriska ljusanordningar heller. Framför allt inte dom som har legat nerpackade resten av året. Jag släcker allting, både när jag sover och när jag går hemifrån, men jag ser ofta andra som har sina dekorationer tända dygnet runt. Jag tänker mig att det är ren nonchalans, men den här gången slarvade jag till något själv, som säkert kunde ha gått illa. Adventsstjärnan i sovrummet saknar strömbrytare, så jag får dra ur sladden för att släcka den. Nu drog jag ner rullgardinen, och tänkte förmodligen dra ur sladden efteråt. Det glömde jag uppenbarligen, och bakom min svarta rullgardin såg jag inte att stjärnan lyste. Det upptäckte jag inte förrän jag steg upp och drog upp rullgardinen. Som väl var hade stjärnan inte blivit speciellt varm. Annars kunde det säkert ha gått illa, eftersom den låg mot gardinen. Jag har fått lära mig att adventstiden egentligen är slut på julafton, och att allt sånt ska släckas då, men jag är långt ifrån den enda som har pyntet kvar långt in på det nya året. Slingorna på balkongen finns kvar i ett halvår hos vissa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar