onsdag 17 januari 2018

Sporthall.

När jag gick på låg- och mellanstadiet i Gårdby skola på östra Öland hade vi ingen riktig gymnastiksal. När vi inte kunde vara utomhus på dom lektioner som hette gymnastik på den tiden (jag tror det heter idrott numera), fick vi traska några hundra meter till bygdegården. På min tid fanns inga duschmöjligheter där, men det ordnade man innan jag hann flytta från Öland. När jag var sexton blev jag nämligen genomblöt i någon av dom duscharna, när vi var på fest i den lokalen. Hur det gick till minns jag inte fyrtio år senare, men man kan väl tänka sig någon typ av vattenkrig. Sporthallen på bilden ligger intill skolan, och uppfördes långt senare. Nu läser jag i tidningen att även den börjar bli ålderstigen. Den behöver renoveras för stora pengar, men den är så omodern att det ändå inte skulle bli bra. Barn- och ungdomsnämndens ordförande (i Mörbylånga kommun förmodar jag) vill istället riva den och bygga en helt ny hall. När det kan ske kan hon däremot inte säga, så jag antar att några årskurser med barn får dras med den gamla, slitna och tydligen underdimensionerade hallen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar