tisdag 23 januari 2018

Lediga nätter.

Vi fick varsin lapp på jobbet med uppgifter om när det var tänkt att vi skulle ta ut arbetstidsförkortning i år. Jag kunde inte för mitt liv fatta varför dom hade valt den tionde maj, för det var en helt vanlig tisdag i min almanacka. Det tog ett bra tag innan jag fattade att det var april jag tittade på. Jag skriver in släktens födelsedagar i den stora almanackan jag har på anslagstavlan. Min bror fyller år den tionde maj, så det var hans namn jag hade kollat efter. Nu hade jag skrivit in hans födelsedag på fel månad, och inte upptäckt det förrän at-timmarna kom på tal. I år fyller han på Kristi himmelsfärdsdag, som är en torsdag. Eftersom vi nattarbetare aldrig jobbar till röd dag men alltid från, blev den torsdagen en klämdag för oss. Eller klämnatt om man så vill. Det blev i alla fall genast mer logiskt att ta ledigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar