onsdag 24 januari 2018

Skolväg.

När jag gick på högstadiet fanns det bara en högstadieskola i Mörbylånga kommun. Dit bussades eleverna både norr- och söderifrån i kommunen. Fördelen kan ha varit att det var rena skolbussar vi åkte med. Numera läser jag emellanåt om överfulla linjebussar och även mindre barn som ska klara sig av och på själva. För tjugofem år sedan infördes fria skolval, och tio år senare öppnade Ölands friskola i Färjestaden. Nu verkar det som om även kommunen funderar på att bygga en egen högstadieskola där. I min morgontidning läser jag att ”Om planerna för högstadiet i Färjestaden inte realiseras, kan det påverka kommunens attraktion som inflyttningskommun negativt och andelen elever som väljer skola i Kalmar kan öka”. Jag växte upp vid siffran ett på kartan nedan. I tre års tid åkte jag varje dag buss längs den nedre markeringen. Den övre visar vägen till Färjestaden, dit det alltså bara hade varit hälften så långt. Lite avundsjuk är jag allt på valfriheten som finns idag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar