onsdag 3 januari 2018

Tredje januari.

Som barn läste jag uppenbarligen betydligt mer än jag gör numera. Åtminstone böcker, som jag har slutat läsa helt och hållet. Den tredje januari 1971 läste jag tre timmar i sträck på förmiddagen. Jag läste ut ”Stallet brinner”. Det var en flickbok, som enligt dom annonser jag hittar på nätet nu inte utkom förrän året därpå. På eftermiddagen var jag med familjen på besök hos mina Gudföräldrar, som bodde på södra Öland. Min Gudmor sparade alltid klippdockorna i olika veckotidningar till mig, och den här dagen fick jag fem stycken. Jag försökte göra något liknande åt brorsans flicka, när hon var liten, men då hade klippdockorna i stort sett försvunnit ur tidningarna. Jag och min kompis lekte mycket med klippdockor när vi var mindre. När vi blev för stora minns jag att hon ställde undan sina i en låda, och skrev utanpå att den varken fick röras eller slängas. Vart mina klippdockor tog vägen har jag däremot ingen aning om. 1979 var jag sambo på östra Öland och jobbade i Kalmar. I början av januari var det så mycket snö att jag fick åka tidigare från jobbet, för att vara säker på att ta mig hem. Den tredje januari 1981 skjutsade jag mina föräldrar till Rällapaviljongen, där en orkester som hette Malmstens spelade till dansen. Jag tror det är några år sedan dom slutade arrangera danskvällar där. Ifjol öppnade en amerikansk diner i lokalen. Kortet nedan är taget den tredje januari 1987. Det var året innan jag själv flyttade till Oskarshamn, men jag hade en del kompisar där. Bland annat killen på bilden, och vi var på besök hos ett par, som jag senare kom att bo granne med. I dagboken står det att vi spelade Masterquiz och såg ”Borta med vinden”. Uppenbarligen fick vi något att äta också, eftersom det var dukat med servetter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar