onsdag 31 januari 2018

Döstäda.

Ett av svenskans nyare ord är tydligen döstäda. Det betyder enligt listan där jag hittar det att ”rensa ut och sortera personliga tillhörigheter för att undvika att anhöriga ska behöva göra detta efter ens bortgång”. Jag har minst sagt delade känslor i frågan. Visst kan jag tänka om vissa saker att det blir pinsamt när någon hittar dom efter mig, men vid det laget är det förhoppningsvis ingenting som berör mig längre. Inte ens om jag visste att jag skulle dö nästa vecka, skulle jag vara speciellt sugen på att börja slänga mina saker. Tycker dom som åker på det istället att det blir jobbigt, får dom väl hyra en container, så slipper dom sortera. Fördelen med att bo i en tvåa är att jag ändå är hyfsat bra på att rensa och kasta. Det blir nödvändigt, när man inte har plats att förvara hur mycket som helst. Min far bodde i villa, och hade helt andra förvaringsmöjligheter. När han dog hittade jag en av mammas tröjor. Då hade hon varit borta i arton år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar