onsdag 10 januari 2018

Tionde januari.

Den tionde januari 1971 var mina föräldrar nere i Degerhamn på södra Öland och hämtade mig. Dom hade varit på fest hos goda vänner i Nybro på lördagskvällen, och jag hade sovit över hos mina Gudföräldrar. Tio år senare var jag med två av mina dåvarande arbetskamrater i Hyttan i Alsterbro på dans. Året därpå var den tionde januari en söndag. Helgen verkar ha varit hård, eftersom dagboksinlägget börjar med orden ”Jag sov”. Det gör jag någon gång varje dygn, så jag antar att det måste ha varit extra länge den dagen. Eftermiddagen och kvällen tillbringade jag i alla fall med mina föräldrar i mammas lägenhet i Oxhagen i Kalmar. Själv bodde jag i Norrliden. Jag hann bli bjuden på både middag och kvällsmacka, och vi såg en film med Nils Poppe och humorserien ”Lödder” på tv. Måndagen den tionde januari 1983 var en intensiv dag, fast jag var arbetslös. Det innebar att jag började dagen med ett besök på Arbetsförmedlingen. Jag var hos min ena bror med en fläktrem, skjutsade den andre till stationen och var en runda på stan. Så var jag hos kompisar och blev bjuden på gryta till middag, broderade, tittade på tv och fick bröd med mig hem. På hemvägen var jag hos bror och svägerska och hämtade gräddbullar. Det låter lite märkligt med tanke på att det var jag som jobbade på chokladfabriken, men bakgrunden minns jag inte. Kortet nedan är taget 1987. Tjejen jag umgicks mest med i början av åttiotalet hade då gift om sig och skaffat den lille killen, som på bilden kollar in deras fågel, som sitter på min axel. Väninnan hade en son sedan ett tidigare äktenskap också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar