torsdag 18 januari 2018

Matmärkning.

Jag lagar en större sats av dom maträtter jag gillar, och fryser in portionsförpackningar. Dom märker jag upp med en liten etikett. Jag skriver dessutom in i datorn vad jag har, för att slippa rota igenom frysen medan jag funderar på vad jag är sugen på. I mitt dokument har jag full översyn. Att hitta rätt burk i frysskåpet kan vara knepigare, speciellt om jag har samlat på mig mycket. Jag har insett att vantar är att föredra, om man ska plocka frysvaror. När jag har skrivit etiketten står det bara något kort och kärnfullt som ”filé” eller ”korv” på den. När min svägerska hjälper till i köket kommer saken i ett annat läge. Nyårsafton fick jag ett par portioner över, som hon skrev etiketterna på bilden till. Datum och sånt har hon förklarat att hon alltid måste ha när hon själv fryser in något, men den här gången hade tydligen fantasin inga gränser. Det är inte ens samma text på båda, fast dom satt på varsin burk med exakt samma innehåll. Hon frågade dessutom om en spetsigare penna för att få plats att skriva mera. Hon tänkte tydligen aldrig på att använda fler etiketter istället, fast jag hade gett henne hela rullen. Kreativiteten kan inte skyllas på alkoholintaget, för när jag städade efter festen insåg jag att det hade varit minimalt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar