tisdag 3 april 2018

Ekgolv.

När jag får frågan om hur många anställda vi är på kära Kährs känns det lite fånigt att inte kunna svara. Därför memorerade jag siffran 700, som jag läste någonstans. I förra veckan såg jag sedan i en av gratistidningarna att vi är 850 anställda. Möjligen kan det vara så att den ena siffran enbart gällde Nybrofabriken, och den andra inkluderade sågverket i Blomstermåla. Å andra sidan stod det i den senare artikeln att ”Kährs är det största företaget i Nybro med cirka 850 anställda. Då låter det onekligen som om vi var så många enbart i Nybro. En annan intressant uppgift i samma artikel var att ett ekgolv kan hålla i femtio år. Med tanke på att mina plastgolv har legat i tjugofem år tyckte jag inte det lät så imponerande mycket. Löpande underhåll verkar i princip avskaffat i hyreslägenheter numera. Jag tänkte påpeka det, i enkäten som kom med posten idag. Dom vill höja hyran, och då känns det förstås bra att få framföra sina åsikter om vad vi saknar här. I kvarteret intill har man till exempel sopsortering på gården, medan vi enbart får lämna tidningar och hushållssopor i vårt sophus. Det innebär förstås en massa extra jobb för vaktmästarna, eftersom många slänger in både grovsopor och annat där ändå. Med normalt slitage borde väl för övrigt ett ekgolv kunna hålla nästan hur länge som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar