torsdag 5 april 2018

”The girl king”.

Jag såg filmen ”The girl king” mest för att jag är intresserad av historia, och den handlade om drottning Kristina. Det visade sig att den fokuserade på hennes påstådda förhållande med Ebba Sparre, så det var ingen dålig kärlekshistoria heller. Det bästa av två av mina favoritgenrer. Den var en internationell samproduktion. Lite märkligt kändes det att höra svenska skådespelare tala engelska i en film som handlade om en svensk drottning. Extremt blev det när någon gick igenom en sändning med böcker till drottningen. Dom var på spanska och flera andra mer eller mindre främmande språk. Till slut hittade han en som var skriven på deras språk. Han uttryckte det så, eftersom engelska hade låtit märkligt när dom var svenskar, och svenska lika egendomligt när dom talade engelska. När jag ser filmer om nazityskland är jag bara tacksam att dom tyska soldaterna talar engelska istället för tyska. Det finns säkert dom som är lika glada för att slippa höra drottning Kristina tala svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar