söndag 8 april 2018

Mina tidigare arbetsplatser.

På åttiotalet jobbade jag i flera år på Nordchoklad i Kalmar. 1988 sa jag upp mig, och förverkligade en dröm om att flytta till Oskarshamn. Fem år senare bytte verksamheten namn till Candelia. Efter ytterligare fem år köptes den upp av Cloetta, som lade ner Kalmarfabriken. Nu känner jag att historien upprepar sig, även om det är 28 år sedan jag slutade på OP-kuvert i Oskarshamn och flyttade till Nybro. Numera ingår den digitala tidningen när man prenumererar på Barometern, som jag gör. På nätet kan man också välja att läsa Oskarshamnstidningen. Det borde jag tydligen ha gjort om jag ville hålla koll på vad som händer i min gamla hemstad. När jag till slut läste om min förra arbetsplats var det tack vare att Barometern också hade en artikel om den. Den hade tydligen blivit uppköpt och bytt namn till Intermail redan för elva år sedan. Att jag inte hade hört talas om det beror förmodligen på att folk på golvet fortsatte kalla företaget för OP. Nu har man till slut bestämt sig för att lägga ner fabriken i Oskarshamn. Folk använder inte så mycket kuvert längre. Dom här sista veckorna levererar man det som produceras för att tömma lagret till konkurrenten Bong. När jag jobbade på OP började en tjej där som hade varit på Bong innan. Fast är hon kvar har hon förstås ändå hunnit jobba på OP-kuvert i trettio år. Bilden har jag lånat hos Barometern. Birger ”Burre” Hellman var VD när jag jobbade på OP. Han är 81 nu, och slutade för tio år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar