fredag 20 april 2018

Sol och värme.

I vanliga fall cyklar jag till Kvantum direkt efter jobbet på fredagsmorgonen. Idag hade jag tid för massage vid nio, och handlade efter det. Tiden på dygnet gör stor skillnad på temperaturen den här årstiden. Dessutom verkar vi ha hoppat direkt från vinter till sommar, utan att passera våren. Jag är nästan säker på att det var frost så sent som i fredags morse. Idag var det femton grader varmt när jag gav mig iväg, så jag kunde äntligen låta vinterjackan hänga kvar i garderoben. Att skillnaden var så stor att jag borde ha hoppat över jackan helt och hållet, tänkte jag inte på förrän jag kom ut i solen. När jag cyklade hem igen fick jag lägga den i cykelkorgen, för att inte förgås av värmen. Det finns alla varianter av hur folk klär sig, när temperaturen slår om så snabbt. Framför allt är det vi äldre som har fått lära oss att svettas in våren, så det var fler än jag som hade jacka. Ungdomarna gick i shorts och t-shirt. Det är hur som helst enklare att ta sig fram med både cykel och kundvagn bland bilarna när värmen slår till. Då har alla plockat ut sina sommarpärlor. Dom är om livrädda om, så dom håller avståndet. Inne på Kvantum var det värre med den saken. Det var en avsevärd skillnad på antalet kunder i butiken vid halv elva på förmiddagen mot vad det brukar vara tre timmar tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar