onsdag 27 juni 2018

Gårdby skola.

Gårdby skola gick jag i sex år på sextio- och sjuttiotalet, men då var det enbart den mysiga byggnaden längst fram på bilden. Det var den som byggdes 1929. På senare år har man tydligen byggt ut skolan med hjälp av baracker i flera olika omgångar. Bakom den som syns på kortet ligger lärarbostäderna, även om jag inte vet om dom fortfarande används som det. När jag var barn bodde dom två lärarna för dom fyra översta klasserna där. Lärarinnan för ettan och tvåan bodde tvärs över gatan, med sin man som var skolvaktmästare. Det var alltså en b-skola, och när jag googlar på det fenomenet läser jag att systemet har i Sverige förekommit på vissa håll på landsbygden, där antalet elever varit mindre. Där fick dom mig att känna mig riktigt gammal. Man får väl tro att där finns fler lärare nu, eftersom dom har varit tvungna att bygga ut. Att byggnaderna har tagit upp en stor del av skolgården kanske spelar mindre roll numera, när man har en stor sporthall som granne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar