lördag 16 juni 2018

Sextonde juni.

För fyrtiotvå år sedan hälsade jag på en liten kompis i Hovmantorp några dagar. Den sextonde juni kokade jag enligt dagboken soppa. Det kan jag inte påminna mig att jag någonsin har gjort, men jag får väl lita på min egen anteckning. Jag undrar vad det kan ha varit för soppa. Tre år senare var jag med min dåvarande sambo och fyra killar till på Lundegård och dansade. Lagen om bilbälte i baksätet kom inte förrän sju år senare, så jag låg tvärs över tre killar i baksätet. Möjligen var det olagligt med så många passagerare, men vi träffade tydligen ingen polis. 1983 hade jag just flyttat till ett annat område i Kalmar. Den här kvällen provgick jag sträckan till min dåvarande arbetsplats, för att veta ungefär vid vilken tid jag behövde gå hemifrån. Tio år senare var min äldste bror nere från Hälsingland med fru och fyra barn. Den sextonde juni hade vi grillfest i föräldrahemmet på Öland. Brorsan är för övrigt frånskild numera, och det var bara ett av barnen som var hans biologiska. År tjugohundra var jag med hennes familj och såg fotbollstjejen på kortet spela boll ute i Madesjö. Jag minns inte när hon slutade med fotboll. Hon måste i alla fall ha hållit på ett par år, för två år tidigare var jag ensam ute i Madesjö och såg henne spela, när familjen var dubbelbokad. Året däremellan var jag med och såg henne spela Trekanten cup. En gång om året räckte väl att gå på fotboll, och då fick det vara någon väldigt speciell som spelade. Jag tror knappt att jag har sett någon fotbollsmatch alls dom senaste arton åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar