fredag 29 juni 2018

Handarbete.

Jag har handarbetat i stort sett hela mitt liv. Mest har det blivit broderi och stickning. Jag har väggarna fulla av broderade tavlor. Jag har stickat flera tröjor och koftor till mig själv och set med sparkbyxor, kofta, mössa och sockor till kompisars bebisar. När syskonbarnen var små fick alla tre varsin stickad tröja när dom fyllde år. Hur jag bara hann med att göra alla vete sjutton. Oftast var dom åtminstone bara mönsterstickade i en färg, men jag har gjort någon schackrutig och motiv som en panda, ett hästhuvud och ett ankare. Jag har tagit kort och sparat på det mesta, och ser ut att ha kommit upp i sammanlagt trettiofem tröjor till mig själv och ungarna. Det handarbete jag har ägnat mig minst åt är virkning. Det har blivit några dukar och fönsterremsor och så gardinkappan på bilden. Jag tyckte aldrig om den riktigt, eftersom den är för kort för min smak. Gardinstången sitter ju en bit upp på väggen, och jag vill gärna att gardinen går en bit ner på fönstret. Det borde jag förstås ha tänkt på innan jag gav mig på ett så stort projekt. Man ska aldrig säga aldrig har jag hört, men mycket talar för att det är broderi som gäller resten av mitt liv. Framför allt dom fyrtio broderier som ligger oöppnade i ett skåp och väntar på att sys. Så undrar folk vad man ska sysselsätta sig med när man går i pension! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar