tisdag 5 juni 2018

Sveriges nationaldag.

Det är inte klokt vad tiden går fort när man har roligt. Ja, annars också i min ålder. Ett besök på Wikipedia ger vid handen att vi tog bort annandag pingst som röd dag till förmån för Sveriges nationaldag redan 2004. Jag skulle nog ha tippat på tio år senare, vilket säger en del om min tidsuppfattning. Hur som helst är det många som arbetar dagtid som inte gillar upplägget. Det innebär tydligen en arbetstidsförlängning med i snitt 2 timmar och 17 minuter årligen eftersom annandag pingst alltid är en måndag och den 6 juni även kan infalla på en lördag eller söndag. Vid dom centrala förhandlingarna mellan arbetsmarknadens parter inom den privata sektorn år 2007 bestämdes att dom två förlorade timmarna skulle kompenseras genom att de lades till den enskilde arbetstagarens arbetstidsförkortningsbank. Det här hade jag ingen koll alls på, eftersom jag som nattarbetare tvärtom tjänar på det här upplägget. Vid långhelger jobbar vi aldrig till röd dag, men alltid från. Det innebär att jag aldrig var ledig annandag pingst. I natt är jag det däremot, eftersom det är nationaldag imorgon. För dom kollegor som har familj är det kanske inte så lyckat med en ledig natt mitt i veckan, men jag njuter maximalt av min. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar