söndag 17 juni 2018

Mina betyg.

Ibland känns det som om jag använder hälften av min tid till att leta efter saker och ting. Jag städar och sorterar för att hitta lättare, men det hjälper inte. Sist var det mappen med gamla betyg jag sökte efter. Det står två askar med papper i bokhyllan i sovrummet, men där fanns dom inte. I lådorna i garderoben låg enbart almanackor och kalendrar. Till slut sökte jag igenom hörnskåpet i vardagsrummet, eftersom jag helt saknade idéer om var jag annars skulle leta. Medan jag låg där och rotade kom jag på var dom fanns. Som den ordentliga människa jag är hade jag stoppat in dom i kassaskåpet, i hopp om att dom ska klara sig vid en eventuell eldsvåda. Betygen från skolan är riktigt intressanta i ljuset av dagens betygsdebatt. Jag har läst att vissa tycker att det är för tidigt med betyg i årskurs sex. På sjuttiotalet fick vi betyg från andra klass. Vissa år fick vi betyg både vår och höst, så jag har elva stycken, fast jag bara har gått nio år i skolan. Mitt bästa ämne har alltid varit svenska, och jag trodde att jag hade haft femma i det hela skolgången. Nu inser jag att jag hade en fyra i sjuan och åttan. Betygssystemet på den tiden gick alltså mellan ett och fem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar