fredag 16 oktober 2020

Internetstrul.

 Internet har fungerat utan anmärkning så länge i ett sträck, att jag blev helt ställd när jag plötsligt saknade uppkoppling. Jag felsökte utan att få riktig pejl på om felet låg hos mig eller någon annanstans. Har någon grävt av en kabel, kan man ju inte göra mycket annat än att vänta. Innan jag skaffade smartphone var jag riktigt handikappad i det läget. Nu kunde jag åtminstone googla efter svar på mina frågor med hjälp av den. Jag lyckades aldrig klura ut säkert om Telia hade några driftsstörningar. Däremot fick jag tips om lösningar på felmeddelandet jag hade fått, och testade flera av dom. Till slut slog det mig att man alltid kan prova med att starta om routern. Det hjälpte inte heller. Jag hade jobbat med problemet bra länge och provat det mesta, innan jag kom ihåg att den enklaste lösningen och det som man alltid försöker med först är att starta om datorn. Det hjälpte den här gången också. Lite snopet kändes det, att jag hade lagt så mycket tid och energi på att försöka med annat. Jag minns ännu när jag köpte min första dator för mer än tjugo år sedan, hur jag tyckte att ”starta om datorn” var ett väldigt märkligt kommando. Med åren har jag insett att det hjälper mot mer än man kan tro. Att jag inte tänkte på det nu får man väl se som att datorn har fungerat hyfsat bra i modern tid.

3 kommentarer:

  1. Iland hjälper det om man knackar eller bankar till på prylar, som inte fungerar. Men att dra ur sladden och starta om datorn, har ofta en bra effekt, som du skriver! Värre är det med mitt minne; då hjälper det inte att knacka på huvudet. Som tur är så är ditt minne bättre än mitt, så du löser det åt mig:-) Kram från Sven Christer!!

    SvaraRadera
  2. Även på sjön kan det hjälpa att knacka på huvudet :-) "Iland" skrev jag; ska väl vara ibland! Tycker den "gamle KORREKTurläsaren" Sven Christer!

    SvaraRadera