torsdag 15 oktober 2020

Litteratur.

 Mannen i mitt liv försöker höja min litterära nivå. Hittills har han lånat mig (tvingat mig att läsa) två tjocka böcker. Frivilligt läser jag på sin höjd min skvallertidning. Böckerna handlade i och för sig också om kändisar, men dom var inte alls lika lättlästa. Den första var ”Gudinnan”, där Anthony Summers berättade om Marilyn Monroes hemliga liv. Den var på över 500 sidor, och innehöll så många namn att jag ganska snart tappade bort vem som var vem. Enligt Wikipedia har det skrivits hundratals böcker om Marilyn. Det bör väl finnas någon som är mera lättläst bland dom, men jag nöjer mig med att ha tragglat mig igenom en. Nästa bok handlade om en man som var nästan jämngammal med Monroe, eller snarare om mordet på samme man. Jag menar förstås Palmemordet. Det verkar ha skrivits bra många böcker om det också. Även här fick jag i min hand en tegelsten på mer än 600 sidor. Det var Claes Hedbergs ”En oväntad vändning”. Den var inte bara faktaspäckad. Samma fakta och tidsangivelser trummades dessutom in gång på gång. Stora delar av boken gick dessutom åt till att citera ur andra böcker i ämnet. Om jag förstod saken rätt så blev inte Palme mördad över huvud taget. Han framlevde istället sina sista år i Frankrike. Chansen finns kanske att han lever ännu, även om han i så fall är över nittio.

2 kommentarer:

  1. Som tur är så är "tegelstenarna" inte utav sten, utan papper:-) Inte som Moses stentavlor, med "tio Guds budord"! Kan instämma i beskrivningen av innehållet! Många namn och tider och platser att hålla reda på! Inte lätt att hålla i minnet! Tycker Sven Christer!

    SvaraRadera