måndag 19 oktober 2020

Religionsfrihet?

 När jag var femton var det inte alls ovanligt att ungdomar såg ut som på fotot av mig nedan. Numera är tydligen smycket jag har runt halsen kontroversiellt. Vid en skolfotografering i Kalmar har fotografen uppmanat en elev att ta av sig halskedjan med korset, eftersom det kunde uppfattas som kränkande. Elever med annan trosuppfattning än den kristna fick behålla sina religiösa symboler i samband med fotograferingen. I min ungdom var Sverige ett kristet land. Jag har länge befarat att vi var på väg att bli någonting annat, men det verkar ha gått fortare än jag trodde. Som väl var hade ungen vettiga föräldrar, som har anmält händelsen till Diskrimineringsombudsmannen, DO, men även till Barn- och elevombudet. I det läget skyller självklart alla ifrån sig. Det här handlar om en fotograf som tar ett felaktigt beslut, säger rektorn. Fotoföretaget har ingen sådan policy, utan det är ett enskilt beslut som fotografen också tar på sig. Två klassmentorer var närvarande vid fotograferingen, men ingen av dom verkar ha haft mål i mun. När det blir tal om att förbjuda slöja i skolan, har Skolverket hela tiden framfört att ett slöjförbud skulle strida mot den grundlagsfästa religionsfriheten, som bland annat slår fast att alla har rätt att uppvisa religiösa symboler eller bära religiös klädsel. Det verkar som om vi kristna vore på väg att undantas från den friheten.

2 kommentarer:

  1. Jag instämmer fullständigt med bloggtexten! Vart är det här landet på väg? Undrar Sven Christer!

    SvaraRadera