måndag 5 oktober 2020

Mailstrul.

 Att minsta punkt på fel ställe kan göra att ett mail hamnar galet fick jag lära mig redan innan jag skaffade min första dator. Fast när särbons skickade mail aldrig nådde mig igår, hade han bara tryckt på svara-knappen. Det borde alltså inte ha med någon felslagning att göra. Han försökte flera gånger utan att det plingade till i min ände. Samtidigt fick jag mail från andra håll, så det verkade bara vara vår lina som strulade. Vi avvaktade under dagen, eftersom vi inte visste riktigt vad vi kunde göra. Samma sak hände för ett bra tag sedan med sms. Då skaffade vi båda nya SIM-kort, och sedan dess har meddelandena vi skickar till varandra via telefon nått mottagaren. Framåt kvällen igår kollade vi Telias felsökare utan resultat. Jag kom på att jag har g-mail också. När mannens meddelanden inte nådde fram dit heller, antog vi att felet måste ligga hos Outlook. En enkel googling på strul med den sidan tog oss direkt till diagrammet nedan. Av det att döma var det betydligt fler än vi som hade problem, så det enda vi kunde göra var att vänta. Den väntan blev extremt kort. Medan vi fortfarande hade sidan med diagrammet uppe, plingade det till i min inkorg. Då kom det första av dom mail som mannen i mitt liv hade skickat till mig. Märkligt nog angavs inte den tidpunkt då han hade gjort det, utan det klockslag då det till slut hade gått iväg. Efter det ramlade resten av mailen in ett i taget.

4 kommentarer:

  1. Dessa datorer "lever sina egna liv", kan det tyckas! Det var något fel på Outlook, den mailsida jag har min mailadress på! Men, det löste sig, och som tur var hade vi ju sms-tjänsten att tillgå! I nödfall apostlahästarna, eller att att hojta från balkongen, så nära varandra vi bor :-) Man behöver inte alltid vara elektriker, för att lösa kontaktproblemen!! HamboMazurkan fungerade också!!Kram från Sven Christer!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om vi spänner en tråd mellan våra balkonger, kanske vi kan prata i varsin burk, som man gjorde som barn?! ❤️ ❤️ ❤️ ❤️

      Radera
    2. Ja, det vore ju roligt att uppleva gamla barndomsminnen! Med min gamla "stenåldersmobil, låter det väl som om jag satt i en burk ibland!? Tur i alla fall, att datorerna finns när de fungerar, och de gör dom ju trots allt för det mesta:-) Tycker Sven Christer!!

      Radera