måndag 12 oktober 2020

Oväntat besök.

 Jag känner att flugsäsongen borde vara över för i år. Inte öppnar jag balkongdörren överdrivet ofta den här årstiden heller, men nyligen hade jag ändå råkat släppa in en jättestor spyfluga. Möjligen hade den blivit väckt ur sin vinterdvala, för den gav inte ett ljud ifrån sig. Även mindre flugor brukar surra, men den här var helt tyst. Det var smått surrealistiskt att se den jättelika flugan fara omkring här inne utan att den hördes. Den var lika smart som den var tyst vad det verkade. Dom gånger den satte sig ner var det ovanpå diskmaskinen. Utrymmet till lampan över diskbänken är bara ett par centimeter där, så jag kom inte åt att smälla till den. Den bodde här över natten, men som väl var inte inne i sovrummet. Även om den var tyst, hade jag inte uppskattat att ha den traskande i ansiktet. Dag två gjorde den till slut missen att sätta sig i köksfönstret, och blev förpassad till den eviga vilan. Biologi var inget av mina starkaste skolämnen, så jag hade faktiskt ingen koll alls på hur länge den hade kunnat leva, om den hade hållit sig borta från mig. Jag fick googla, och det rörde sig tydligen bara om några veckor.

2 kommentarer:

  1. "Flyg fula fluga flyg - och den fula flugan flög"! Det har varit många flugor i sommar. Även bin och humlor i stora mängder, vilket gynnat frukttillgången, som varit riklig i år! Trollsländan är vacker i olika färger, men lär bara leva några veckor. Dagsländan bara en dag, eller till och med bara några timmar. Den kallas även "endagsfluga". Läst och lärt av Sven Christer.

    SvaraRadera