söndag 11 oktober 2020

Min hemstad.

 Efter trettio år i Nybro har jag fortfarande extremt dålig koll på vad som finns och hur det fungerar. Fryshuset hade jag hört talas om, men trodde att det var någon typ av ungdomsverksamhet. Så läste jag en artikel om folk som gick på en kurs som heter Grön näring på Fryshusets folkhögskolefilial i Nybro. Att det fanns folkhögskola här hade jag inte fattat alls. En googling upplyste mig om att man också kan gå en etableringskurs. Den består av studier i svenska språket och arbetsförberedande insatser. Så fanns det en studiemotiverande folkhögskolekurs. Den ska öka deltagarens studiemotivation och syftar till att stimulera till fortsatta studier. Något annat jag inte har lyckats få koll på under alla år är Paradisgården. Min första chef när jag flyttade hit var lite irriterad på fåglarna där. Han bodde granne med gården, och tyckte att dom skränade. Jag kom att tänka på den eftersom deltagarna i kursen Grön näring hade blivit plåtade under ett studiebesök där. Jag har förstått att trädgården är öppen för allmänheten, men inte hur det går till rent praktiskt. Om det bara är att knalla in där. Det ligger alldeles här i närheten, så från andra sidan staketet har jag sett delar av den massor av gånger. Jag fortsätter väl beundra den på avstånd. Det är vad jag sysselsätter mig med på kortet nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar