fredag 9 oktober 2020

Läst och förundrats.

 En positiv nyhet för mig är att det finns planer på att bygga gång- och cykelväg till Svartbäcksmåla. Tanken var att genomföra det om några år. Nu hade möjligheten dykt upp att söka pengar genom klimatinvesteringsstöd, och då kom saken i ett annat läge. Bilvägen är hyfsat backig och så pass hårt trafikerad att det känns onödigt spännande att cykla där. Det närmaste jag har kommit att bli påkörd var annars en gång när vi gick längs den vägen. Särbon och jag fotograferade i varsin vägkant. Eftersom jag satt på huk, observerade troligen bilisten enbart honom. Vederbörande höll så långt ut åt min kant att jag höll på att bli nerknuffad i diket.

Sverigedemokraterna i Nybro hade lämnat in en motion till kommunfullmäktige, där man föreslog att personer som ska anställas inom omsorgen först måste klara ett obligatoriskt språktest. Testet skulle motsvara godkänd kurs i Svenska 1 eller Svenska som andraspråk 1 på gymnasienivå. Det kändes av naturliga skäl också som någonting bra, även om jag tycker att det borde vara självklart. Jag minns med fasa notisen som jag läste om en åldring som hade fått superlim i ögat istället för ögondroppar. Det känns helt livsfarligt att ha personal som inte behärskar språket.

2 kommentarer:

  1. Instämmer till fullo i dina kloka ord :-) Kram från Sven Christer!!

    SvaraRadera