måndag 26 oktober 2020

Språkpolis.

 Att vara språkpolis skulle kunna vara ett heltidsjobb, men jag antar att det inte är någonting man kan leva på. En journalist skrev på nätet att ”Migrationsverket vill lämna sina kontor i Jönköping under nästa år eftersom att antalet personer som söker sig till Sverige sjunkit kraftigt”. Jag var inte ensam om att reagera på den meningen. När jag kopierade in den i Word sa stavningsprogrammet direkt: ” Skriv inte ”att” efter ”eftersom”. Det är fler som gärna vill klämma in ett extra ”att” om dom får chansen. Vid kassorna för oss självscannare på Kvantum finns en skylt där det står: ” Vänta tills att det blir en kassa ledig…” På Kalmarpostens Facebooksida läser jag ofta ”man menar på att…” Där är det snarare ordet på som känns överflödigt. Det räcker gott att man menar i min värld utan att mena på. Har man inte svenska som modersmål kan säkert vissa av våra uttryck vålla lite huvudbry. Jag hörde en utlandsfödd man säga på radion att ”man får inte hänga på läppen". Hänga läpp skulle nog jag ha sagt. En favorit var en person med ett finländskt namn som skrev ”man ska lära fålk syckla rätt sida av vägen”. Det måste nästan ha varit ett exempel på finlandssvenska. Slarvfel kan också bli ganska festliga. Hos Kalmar länstrafiken läste jag om en buss som riskerade att bli försenad. ”Ta omöjligt en tidigare förbindelse”. Jag antar att dom menade ”om möjligt”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar