lördag 5 december 2020

Åsa.

 Vid veckans besök på Kvantum hittade jag inte osten jag skulle ha. Jag frågade en ung tjej, som visade mig vart dom hade flyttat den. Hennes röst lät nästan otäckt bekant, med tanke på att jag aldrig hade sett henne tidigare. Jag fick fundera någon minut, innan jag insåg att hon lät precis som Åsa. När jag frågade, visade det sig mycket riktigt att det var Åsas dotter. Eftersom Åsa var sjuk i cancer sist jag träffade henne, blev min följdfråga hur det var med henne nu. Det visade sig att hon hade gått bort för nästan två år sedan. Jag trodde att jag hade missat en dödsannons igen, men den här hittar jag inte ens på nätet såhär i efterhand. Möjligen hänger det ihop med att det var för så pass länge sedan. Åsa var frisör och klippte mig dom första åren sedan jag hade flyttat till Nybro. Salongen låg i källaren under Lönnen på den tiden. Vattnet höll lite ojämn temperatur, så det gällde att säga till i tid innan det blev för hett. Åsa var så kall om händerna att hon bara tyckte det var skönt att vattnet var varmt. Jag bytte salong för många år sedan, men har sprungit på Åsa nere på stan ibland. Hon hade en egen salong under några år. Att kämpa mot cancer som egen företagare blev övermäktigt, så mot slutet jobbade hon på Intermezzo. Jag träffade henne sista gången för tre år sedan. Det var visserligen på vårdcentralen, men den gången var hon där för att hennes dotter behövde träffa en läkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar