torsdag 3 december 2020

Välpyntat.

 Jag såg en artikel på nätet om en familj i Hanemåla här i Nybro, som pyntade extra mycket nu till jul. Jag skrollade förbi fotot på dom, utan att känna igen någon i familjen. Däremot lät namnet bekant, och när jag tittade på kortet igen insåg jag att jag har jobbat ihop med pappan. Jag har problem med att känna igen folk redan innan, och att många har mössa nu på vintern gör det inte enklare. Familjen ifråga hade ett ovanligt efternamn, och plötsligt löstes ett av världsproblemen åt mig. Vi har vid flera tillfällen både inför förra och den här julen promenerat förbi en trädgård i Pukeberg, där det också vimlar av julpynt. Varje gång har jag läst namnet på brevlådan, och undrat varför det verkade bekant. Det visade sig att det är föräldrarna till mamman i Hanemåla, som bor i Pukeberg. Hon har traditionen med pyntandet med sig därifrån. Det där med namn som låter bekanta hände mig igen häromdagen. När någon frågade var Brånahult låg, kunde jag inte för mitt liv komma på i vilket sammanhang jag hade hört namnet tidigare. När jag hittade det på kartan trillade polletten ner. Killen som tatuerar mig hade ingen lokal när jag skulle göra ett par av mina senaste tatueringar. Han riggade upp sin studio hemma hos sig, och han bodde just i Brånahult.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar