måndag 7 december 2020

Felklädd.

 När jag var mellan femton och sjutton var jag ofta på Sandra dansrestaurang och dansade på onsdagarna. Att jag, som alltid har varit morgontrött, ens orkade upp först till skola och sedan jobb på torsdagsmorgnarna är ett rent mysterium. Det var inte många timmar man hann sova. Åldersgränsen var egentligen arton år, men den enda gång jag blev portad berodde det inte på att jag inte hade åldern inne. Istället var det min klädsel som inte dög, eftersom dom hade infört jeansförbud. Det var visserligen snickarkjolen på kortet nedan jag hade på mig, men dom nekade tydligen alla typer av jeanstyg. Lite tur i oturen var det att jag hade börjat jobba i Kalmar några veckor tidigare, och hade en lägenhet där. Skulle jag ha åkt till östra Öland för att byta kläder, hade jag missat det mesta av danskvällen. Jag bodde i och för sig i norra delarna av Kalmar och Sandra låg på söder. Eftersom jag bara var sexton hade jag varken körkort eller bil, men den här kvällen hade jag en snäll chaufför, som skjutsade mig fram och tillbaka en extra gång. Nyligen fick jag av en händelse veta såhär fyrtiotre år senare vad det där jeansförbudet kom sig av. Dansställena hade fått problem med stökiga raggare. Dom var alltid klädda i jeans, så man förbjöd det för att hålla dom ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar